اهمیت بکارگیری وسایل آموزشی

30/فروردین/1403 کارآفرینی
بدون دیدگاه

مرکز تجهیزات آموزشی و آزمایشگاهی کیمیا

از مهم ترین شاخص های توسعه در یک کشور کیفیت و کمیت برون داد نظام آموزشی است که آن هم به چگونگی نظام انتقال برنامه ریزی شده آموزشی به فراگیرندگان و نیز بهبود فرآیند یاددهی یادگیری بستگی دارد در نظام آموزشی دنیای امروز ، این امر را فناوری آموزشی ، به مثابه ی پیشرفته ترین نظام انتقال دانسته ها به یادگیرندگان بر عهده دارد . استفاده ی بهینه ار فناوری آموزشی در فرایند تدریس به سبب فعال کردن حواس فراگیرندگان ، امر آموزشی را واقعی تر کرده ضمن غنی کردن کیفیت تدریس و یادگیری ، کارایی تعلیم و تربیت را ارتقا می بخشد . امروز بهره گیری معلمان از وسایل کمک آموزشی در فرایند تدریس ، موجب افزایش کارایی آن ها در تدریس می شود و یادگیری مطالب را برای دانش اموزان عینی تر ، جذاب تر و عمیق تر می کند و در افزایش یادگیری و پایدار ساختن آموخته های آنان تاتیر اساسی دارد .

وسایل کمک آموزشی ، اعم از ساده و پیچیده ابزاری است که برای تسهیل امر تدریس و یادگیری در نظام های آموزشی بکار می رود . این وسایل از این حیث حائز اهمیت اند که نظریه و عمل را با هم ترکیب می کنند و باعث ماندگاری یادگیری و تنوع بخشی در کلاس درس می شوند .

با توجه به پیشرفت های علمی و فناورانه در عصر حاضر ، وسایل کمک آموزشی توانسته اند نقش خود را در جایگاه یک رابط به خوبی ایفا کنند . بدیهی است اگر معلمان مهارتهای لازم را برای کاربرد این وسایل داشته باشند ، میزان اثر بخشی آن ها نیز بیش تر خواهد شد .

کاربرد صحیح و اصولی وسایل کمک آموزشی ، علاوه بر ارتقای کیفیت آموزشی ، می تواند در تعمیق آموخته های فراگیرندگان و پایدار کردن فرایند یادگیری موثر باشد و پایه های علمی و آموزشی را در نظام تعلیم و تربیت استوارتر و مستحکم تر کند . هم چنین بهره گیری از فناوری آموزشی موجب رشد و شکوفه هایی استعدادها و خلاقیت های دانش اموزان شده زمینه را برای حل بسیاری از مشکلات و تنگناهای نظام آموزشی در فرایند یادگیری و آموزش مطالب فراهم می کند .
یافته های تجربی در حوزه رواشناسی حکایت از آن دارد که حدود 75 در صد یادگیری انسان از طریق کاربرد حس بینایی ، 13 درصد از طریق حس شنوایی ، 6 درصد از طریق حس لامسه ، 3 درصد از طریق حس بویایی و 3 درصد از طریق حس چشایی صورت می گیرد که این امر ضرورت فراهم ساختن بستری مناسب برای کاربرد اصولی رسانه های کمک آموزشی را برای یادگیری از طریق حس بینایی هموارتر می سازد این بدان معناست که آموزش و پرورش باید بیش از پیش نسبت به فراهم ساختن محیط و موقعیت های مستعد یادگیری بصری اقدام کند و به عصر حاکمیت یادگیری از طریق شنوایی یا آموزش زبانی از محیط های آموزشی پایان داده شود . استفاده از فیلم های آموزشی باعث ایجاد تنوع در آموزش و این خود از سویی سبب ایجاد انگیزه در فراگیرندگان می شود و از سویی دیگر با توجه به تفاوت های فردی میان انان امکان یادگیری موثر را برای عده ی بییشتری از دانش آموزان فراهم می آورد .

استفاده از فیلم های آموزشی باعث ایجاد پیوند بین آموزش از یک سو و حقایق و واقعیات از سوی دیگر شده است که این امر خود در معنادار شدن یادگیری و بالطبع ثبات و استحکام آموخته ها تاثیر به سزایی دارد . هم چنین برانگیختن حس کنجکاوی و تفکر خلاق در دانش آموزان که از عوامل کلیدی در فرایند یادگیری معنا دار به حساب می آید نیز می تواند از طریق به کار گیری فیلم های آموزشی تقویت شود .  

به عبارتی ، استفادی مطلوب از وسایل کمک آموزشی ، علاوه بر ثبات و استحکام آموخته ها در فراگیرندگان ، حیطه ی فعالیت معلم را در کلاس وسعت می بخشد و معلم را از حالت انتقال دهنده ی صرف اطلاعات و دانش ، خارج و او را به عاملی مهم و تأثیر گذار ، در فرایند آموزش و یادگیری ، تبدیل می کند . در بین عوامل مؤثر بر یادگیری ، وسایل کمک آموزشی از این حیث که تئوری و عمل را توأم و هماهنگ می سازد جایگاه ویژه ای دارد .

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها